Pérez-Flores Dario
Deutsch
| Francais
| English
Der venezolanische Künstler Pérez-Flores zeigt optisch-kinetische Kunstwerke, die in der starken latein-amerikanischen konstruktiven Bewegung ihren Ansatz haben. Die optisch-kinetische Kunstrichtung, welche auf den Meistern des Bauhauses wie Iten und Albers in Bezug auf die Form- und Farbenlehre, Moholy-Nagy für die dreidimensionalen Experimente und das abstrakte Bildalphabet von Herbin aufbauen. Die Arbeiten von Pérez-Flores werden von der Vertikalen beherrscht und sind ein Regenbogen starker Farben mit aussergewöhnlicher Differenziertheit der Nuancen. Sie provozieren im Betrachter, wenn er sich vor ihnen bewegt, eine physische und psychische Anspannung, visuell und neuartig emotional. Seine Werke ziehen den Blick durch seine dynamische Farbgestaltung mit einer unbändigen Kraft ins Zentrum, dem Empfinden des Raumes, und krönen es durch ein neuartiges Erleben von Bewegung.
Die Arbeiten von Pérez-Flores sind bis ins kleinste Detail durchdacht und gründen sich primär auf dem Studium der Farben. Der Künstler hegt eine tiefe Bewunderung für Goethes Farbenlehre und zitiert mit Vorliebe folgende Passage: „Die Farbe nimmt in der Folge der wesentlichen Natur-Erscheinungen einen äusserst wichtigen Platz ein, dergestalt, dass sie, in dem ihr zugewiesenen einfachen Gebiet, sich zu einem unbestreitbaren Reichtum entfaltet…“. Ein Reichtum der Farben wie in den aussergewöhnlichen Werken von Pérez-Flores.
Öffentliche Sammlungen (Auswahl)
Musée des Beaux-Arts, Venezuela
Galerie nationale d’Art, Caracas, Venezuela
Musée d’Art moderne de la Ville de Paris
Schweizerische Bank Gesellschaft, Zürich
Waiting Room Gallery, Ingram, Monaco
South East Bank, Miami
Centre Apollo, Lausanne
Caisse Nationale d’Assurance (CNA) Suisse
Museum Würth, Deutschland
Musée Kunzelsau, Allemagne
Musée Ritter, Waldenbuch, Allemagne
Museo de Arte latino Americano, La Plata, Argentina.
Museum Würth, Alsace, France
Perez-Flores, d’origine vénézuélienne a mené de front des études artistiques et littéraires. Il est peintre et sculpteur optique cinétique. Sa carrière artistique a débuté en 1961 au Venezuela, où il a participé à divers salons d’art plastique et de sculpture expérimentale. Ses œuvres s’inscrivent fortement dans le mouvement constructiviste d’Amérique du Sud. L’art optique- cinétique repose sur les travaux des maîtres du Bauhaus tels que Itten et Albers quant à l’attrait de la forme et de l’étude de la couleur, de Moholy-Nagy pour l’expérimentation de la tridimensionnalité et aussi d’Herbin pour son alphabet pictural.
En 1980, Perez-Flores s’engage dans la couleur et nomme ses travaux des «Prochromatiques». Il s’agit de reliefs, ou les éléments verticaux mêlés à de fortes couleurs, prédominent. Ces œuvres attirent le regard du spectateur vers le centre. La sensation spéciale due à l’arrangement chromatique dynamisant prime sur la sensation cinétique du déplacement devant l’œuvre.
Pour Perez-Flores, ces «Prochromatiques» sont l’aboutissement d’une recherche de mouvement, de la verticalité ainsi que l’harmonie des couleurs par progression dans les dégradés. Perez-Flores connaît bien le « traité des couleurs » de Goethe, à qui il voue une grande admiration.
- Il faut bien distinguer 3 aspects dans les œuvres d’art optique et cinétique à savoir:
- Le premier souligne la couleur comme outil de créationLe deuxième concerne la couleur perçue
- Le troisième la couleur pensée, théorisée et systématisée.
L’artiste tente de dépasser le point de départ mathématique de sa recherche par la manipulation imaginative dans l’espace de ses propositions plastiques et ses choix chromatiques. Ainsi, le spectateur peut exercer à son tour et à son gré, son intuition et sa sensibilité.
Collections Publiques (Sélection)
Musée des Beaux-Arts, Venezuela
Galerie nationale d’Art, Caracas, Venezuela
Musée d’Art moderne de la Ville de Paris
Schweizerische Bank Gesellschaft, Zürich
Waiting Room Gallery, Ingram, Monaco
South East Bank, Miami
Centre Apollo, Lausanne
Caisse Nationale d’Assurance (CNA) Suisse
Museum Würth, Deutschland
Musée Kunzelsau, Allemagne
Musée Ritter, Waldenbuch, Allemagne
Museo de Arte latino Americano, La Plata, Argentina.
Museum Würth, Alsace, France
The Geometric Abstraction Movement emerged in Europe in the early 1900’s. From this point, Mondrian’s Neo-Plasticism and Malevitch’s Suprematism provided the inspiration for their successors. While Itten and Albers were concerned with the rules of form and color, Moholy-Nagy pioneered the development of kinetic three-dimensional works. Afterwards, Herbin and Vasarely created an abstract pictorial alphabet, which predates the Kinetic and Op-Art Movements of the 1950’s and 1960’s. In the 1950’s, Jesus Raphaël Soto and Carlos Cruz-Diez came to Paris from Latin America, guided by their desire to paint in an abstract, constructive manner and became involved in the creation and development of the Optical and Kinetic movements.
Born in 1936 in the Andes-Cordilleras, Dario Perez-Flores studied at the Academy of Fine Arts in Valencia and the Central University of Venezuela. Under the influence of Soto and Cruz-Diez, Pérez-Flores joined the Optical Movement in 1970. During the 1980’s the Venezuelan artist began to add colors to his sequential paintings, naming the series “Prochromatique.“ These works create a subtle optical vibration that attracts the spectator towards their center, as if moved by a visual and mysterious emotion. Because of the use of verticals in relief against a linear background, Perez Flores’ paintings are similar to those of Soto, Agam and Cruz-Diez, yet distinguish them by the vibrant use of the color spectrum in producing subtle rainbow-like effects.
Goethe stated, “Color should be the concept of nature for the visual sense of the eye…. Within the sequence of the essential phenomenon of nature, color has a very high rank; though being assigned to a simple sphere, it displays itself to an incontestable richness…“ For Perez-Flores color acts foremost as a vehicle for creativity, perception, spirit and system. The series of diagonal, dynamic-chromatic works, created in the early 1990’s, showed these particular aspects of the artist’s color theory, especially the function of color as a subtle means to the realization of the phenomenon of space linked to the kinetic dynamism of the work.
In his recent work Perez-Flores tries to overcome his mathematical structures with a pictorial manipulation of space offering a system of formal plasticity. The paintings exhibit a simulated movement, which is achieved through combining colorful stripes painted on panel with rods that are sequentially suspended parallel to the surface of the painting. The spectator actually initiates the subtle movements of the works through their own introspection and perception of various coloristic values.
Public collections (Selection)
Musée des Beaux-Arts, Venezuela
Galerie nationale d’Art, Caracas, Venezuela
Musée d’Art moderne de la Ville de Paris
Schweizerische Bank Gesellschaft, Zürich
Waiting Room Gallery, Ingram, Monaco
South East Bank, Miami
Centre Apollo, Lausanne
Caisse Nationale d’Assurance (CNA) Suisse
Museum Würth, Deutschland
Musée Kunzelsau, Allemagne
Musée Ritter, Waldenbuch, Allemagne
Museo de Arte latino Americano, La Plata, Argentina.
Museum Würth, Alsace, France